6.6.13

Baantjes trekken op IJsland

Ik was er in de herfst van 2011.



Dat IJsland een van 's werelds vreemdste landschappen heeft is denk ik niemand nog onbekend, maar wist je ook dat IJsland het land is met de meeste zwembaden per persoon? En dat het zwembad de plek is waar menig IJslander na zijn werk heen gaat om helemaal te ontspannen, en bij te kletsen met de buurman? En dat je er eerst in je blootje moet douchen? Enzo?

Juist ja, de IJslandse zwembadcultuur is een cultuur op zich, maar wel zo een waar je ook als toerist makkelijk tussen kunt komen. Zelfs wanneer je helemaal niks met zwemmen hebt, zoals ik. Toen mijn mede vrijwilligers me vroegen of ik mee ging zwemmen dacht ik dan stiekem ook 'nee hallo natuurlijk niet!', maar omdat we gratis* mochten, iedereen ging én het om de hoek was ging ik toch vrolijk mee. Extra vrolijk werd ik van het feit dat zwembadwater op IJsland waarschijnlijk het enige warme water is dat niet stinkt! (Ja, normaal warm water ruikt naar rotte eieren, dankzij de zwavel in de grond.)


En toegegeven: zwemmen op IJsland is compleet anders dan zwemmen bij ons (tenminste, als er nog altijd overal kindjes met zwembandjes rondrennen die alleen maar voor je neus bommetjes maken en al-tijd in de weg zwemmen als jij probeert baantjes te trekken?). Het zwembad op zich hadden we bijna alleen voor onszelf, de kindjes die met opblaasballen gooiden konden goed richten en vangen en de meneer met wie ik de stoomsauna deelde (zo'n echte oude IJslandse kaptein) vertelde honderduit.

Binnen of buiten?


Er zijn 155 zwembaden op IJsland, waarvan 99% buiten. Gekkenwerk met zo'n koude temperaturen, zou je zeggen? Nee hoor. Want geloof me of niet, maar gemiddeld is het er in de winter maar rond de -6 graden - over Reykjavík en omgeving heb ik het dan he, niet over de gletsjers in het binnenland (waar dat deel van het jaar toch niemand komt). Het valt wel mee dus. En bovendien: door de vulkanische grond wordt alles (!) geothermisch verwarmd, en is het dus lekker warm. Zelfs buiten.

Maargoed, voor je in dat lekker warme water ligt te dobberen (en schaken), moet er eerst het een en ander gebeuren: 1) je schoenen trek je gelijk bij binnenkomst uit en zet je daar in een kast, 2) mannen en vrouwen kleden zich in verschillende kleedkamers uit, 3) je doucht in je blootje en wast vooral die lichaamsdelen die volgens het instructievel belangrijk zijn (hoofd, oksels, voeten en schaamstreek) (en ja, als je dat niet goed genoeg doet stuurt de mevrouw die vanuit haar hokje toekijkt je inderdaad terug), 4) je trekt je bikini/badpak/zwembroek aan en 5) kiest: binnen of buiten.

Ik heb alleen even binnen gegluurd (leeg), maar buiten is het genieten. De frisse lucht op je gezicht en schouders terwijl de rest van je lichaam lekker warm is en je wéét dat er niks meer dan grond en natuur aan te pas komt. ❤ Geen chloor, geen zwavel - gewoon baantjes trekken, verliezen met schaken, kletsen met locals (die doen alsof het het café is) en keihard genieten. Ja, zelfs voor zo iemand als ik, die eigenlijk niet van zwembaden houdt en een uur eerder nog bijna de uitnodiging had afgewezen...

*Gratis toegang tot alle zwembaden in Reykjavík zat inbegrepen bij ons vrijwilligerswerk. Normaal gesproken is er wel entree, maar (omgerekend) is dit vaak niet meer dan een euro of drie. En tja, de natuurlijke bronnen zijn natuurlijk sowieso gratis (oké, de Blue Lagoon even niet meegerekend). Die staan op mijn verlanglijstje voor de volgende keer. Ik zou er graag ook een eitje in koken (dat kan namelijk).



De foto's zijn van Laugardalslaug, het zwembad waar ik telkens terug naartoe ging. Omdat het er fijn rustig is, ze hot tubs hebben die uit te houden zijn (dus niet alleen 40+ graden) en de beste (disco)glijbaan ooit. Beloof me dat je daar vanaf gaat, mocht je er ooit zijn. Sundhöll Reykjavík is niks speciaals, maar oké om baantjes te trekken met hot tub en saunaatje na.


Zwembaden Reykjavík weergeven op een grotere kaart

7 opmerkingen:

  1. Tof dat je foto's mocht maken. Deze tips sla ik op want hopelijk hopelijk hopelijk ga ik volgend jaar naar IJsland en ik ♡ zwemmen! Fijne post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dat was nog best spannend met dat verplicht moeten douchen en sowieso m'n camera bij al dat water :) Maar ja, het mocht, op voorwaarde dat ik geen gezichten zou fotograferen natuurlijk(, behalve die van mensen die ik ken).

      En ah, tof! Ik duim voor je dat het doorgaat, en beloooof me dat jij écht van die glijbaan gaat. Ik weet nu al dat je hem geweldig gaat vinden, namelijk :)

      Verwijderen
  2. De IJslandse zwembaden zijn echt fantastisch. IJsland sowieso, wauw wat ben ik blij dat ik er geweest ben, en wat zou ik graag terug willen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook zeker waar, ik vind IJsland echt zo'n land waar je verliefd op wordt :)

      Verwijderen
  3. wat fijn, lijkt me heerlijk, zwemmen als het buiten zo koud is. wat voor vrijwilligerswerk heb je gedaan en via welke organisatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op het Iceland Airwaves festival gewerkt, via Veraldar Vinir: http://www.wf.is/
      Zal er binnenkort eens iets meer over schrijven, :)

      Verwijderen